IIS: Lovgivning af betydning for det tværprofessionelle samarbejde – IMS.
Brug her servicelovens regler vedrørende råd og vejledning, som beskrevet i seviceloven samt bekendtgørelse om forebyggende sunhedsydelser.
Tænk et eksempel/eksempler fra praktik/praksis, hvor i har haft/eller får brug for råd og vejledning fra andre professioner og andre institutioner.
- Hvilke professioner vi I inddrage?
- Jeg vil i forhold til min case, som er lagt ud på bloggen, inddrage lægen som den ene profession, og socialrådgiveren som den anden profession.
- Hvad er jeres begrundelse, dvs. hvad mener I, de hver især kan bidrage med?
- Min begrundelse for at inddrage lægen i denne opgave er, at lægen fagligt kan vurdere om Peter, som beskrevet i casen kan reducere sit medicinforbrug, eller helt undvære medicinen. Det som jeg umiddelbart har fundet ud af, når man som pædagog skal inddrage en læge i en sådan situation er, at lægen er underlagt vejledning nr. 86 kap. 1 stk. 26 - s. 181 som omhandler Inddragelse af autoriserede sundhedspersoner. Samt Forvaltningsloven af 7. december 2007 LBK nr. 1365 § 28 stk. 2.
- Begrundelsen for at inddrage socialrådgiveren, er at videregive oplysninger om den unge i forbindelsen med en evt. nedtrapning eller total stop af medicinen, da der kun kan være udvikling i den forbindelse, som kan medtages til statusrapporter og handleplansmøder.
- Hvad fremmer, og hvad hæmmer samarbejdet (inddrag primært socialretslige og institutionelle – men også professionelle perspektiver)?
- Da jeg endnu ikke har lavet interview med en læge, er det for mig svært at præcisere hvad der fremmer, og hvad der hæmmer for samarbejdet. Det som jeg umiddelbart kan konkludere er, at lægen ikke uden videre kan videregive oplysninger uden barnets og eller forældres samtykke. Det som kunne hæmme, er måske behandlingstiden af disse oplysninger, eller tiden der kan gå inden man overhovedet kommer i gang med processen, og til den er slut. Det som fremmer samarbejdet er på sigt, at man i forhold til casen vil kunne have kontrol med den unges trivsel.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar